Aanschaf laptop

1.     Waarom wordt er op De Meerwaarde gevraagd om een laptop aan te schaffen?

Wij vinden het op De Meerwaarde belangrijk dat ons onderwijs meegroeit met de huidige digitale ontwikkelingen. In onze maatschappij wordt in toenemende mate digitaal gecommuniceerd en steeds meer lesmethodes worden digitaal aangeboden. Bij een groot aantal vakken is de laptop een mooi aanvullend leermiddel. Het is belangrijk dat elke leerling op school en thuis met een eigen laptop kan werken.

2.     Waarom is het verstandig om een laptop via Signpost aan te schaffen?

Via Signpost koopt of huurt u een laptop waarbij uw kind een laptop ontvangt die is afgestemd op hetgeen nodig is in de lessen en thuis. Het goedkoopste model betreft een speciale stevige educatie laptop voorzien van Windows Pro inclusief een hoes en garantie.

Een laptop aanschaffen via Signpost heeft een aantal voordelen:

  • Alle benodigde software is vooraf geïnstalleerd, zodat de laptop direct bruikbaar is voor het onderwijs op De Meerwaarde;

  • Bij problemen (bijvoorbeeld een beschadigd scherm of een software probleem) met de laptop krijgt uw kind direct een vervangende laptop mee als het probleem niet direct te verhelpen is, zodat uw kind het onderwijs goed kan blijven volgen.
    Op werkdagen een incident gemeld, dan wordt uw laptop de volgende dag op school en tijdens de schoolvakantie bij u thuis gerepareerd;

  • Bij schade betaalt u een beperkte bijdrage; u betaalt € 39,00 eigen risico per schadegeval;

  • Batterij garantie, dit betekent dat de batterij gratis vervangen wordt als de kwaliteit onder de 70% komt binnen 4 jaar.

3.     Is het ook mogelijk om de laptop te huren?

Het is mogelijk om via Signpost de laptop te huren in plaats van te kopen. Na 4 jaar huren kunt u de laptop behouden. U krijgt dan de borg niet retour. Levert u  de laptop in, dan krijgt u de borg retour, mits de laptop schadevrij en met adapter wordt ingeleverd.

4.     Mag ik ook een laptop ergens anders aanschaffen?

Het staat u op zich vrij een laptop ergens anders aan te schaffen, in de praktijk hebt u dan minder snel de service die noodzakelijk kan zijn zodat uw kind het onderwijs goed kan volgen. De Meerwaarde heeft daarom een aanbod met Signpost opgesteld voor een goede laptop. Als u zelf ergens anders een laptop aanschaft:

  • is deze niet afgestemd op het digitale onderwijs bij De Meerwaarde;

  • is de reparatietijd mogelijk langer en wordt er geen vervangende laptop aangeboden;

  • wordt de reparatie niet op De Meerwaarde uitgevoerd;

  • is er geen ondersteuning door de ICT servicedesk bij o.a. software problemen;

  • dient u de software die wordt aangeboden zelf te installeren (MS Office, e.a.).

  • Voor technische aandachtspunten zie vraag 10

5.     Zit mijn kind nu de hele dag achter een scherm op school?

Digitaal onderwijs is belangrijk. Lesgeven met digitale middelen is echter geen doel, maar een middel om goed onderwijs te geven. De Meerwaarde vindt het belangrijk om naast het gebruiken van digitale mogelijkheden, ook andere werkvormen te gebruiken. Deze werkvormen zijn en blijven van waarde in verband met:

  • het aanleren van andere (sociale, motorische en creatieve) vaardigheden;

  • het aanspreken van andere hersengebieden;

  • het belang van contact, relatie en motiverend feedback geven.

6.     Waarom worden er twee modellen aangeboden?

Het goedkoopste model volstaat prima voor het onderwijs op De Meerwaarde. Het duurdere model is voor als uw kind met een groter scherm wil werken of over meer geheugen in de laptop wil beschikken. De duurdere laptop heeft ook een snellere processor. Het goedkopere model heeft als voordeel dat dit een speciale educatie laptop is met extra stevige behuizing en sterk scherm.

7.     Mocht de laptop beschadigd raken, hoe wordt dit afgehandeld?

Bij schade aan de laptop betaalt u altijd een eigen risico van € 39,00. De laptop kan ingeleverd worden bij de ICT servicedesk op De Meerwaarde. Daar wordt de laptop ingenomen, zodat Signpost de schade kan afhandelen. Uw kind krijgt gedurende de schade afhandeling een vervangende laptop mee.

8.     Is een chromebook of een MacBook ook geschikt?

Nee, een chromebook of MacBook heeft onvoldoende mogelijkheden voor het volgen van digitaal onderwijs bij De Meerwaarde.

9.     De laptops zijn voor ons te duur, ook het huurbedrag kunnen wij niet betalen.

Mocht de aanschaf of het huren van de laptop financieel niet mogelijk zijn voor u dan kunt u een aanvraag doen bij uw gemeente.

Mocht u niet in aanmerking komen voor de gemeentelijke regeling, dan kunt u contact opnemen met het Expertise Begeleidingscentrum (EBC) van De Meerwaarde via ebc@demeerwaarde.nl 

10.  We hebben net zelf een nieuwe laptop aangeschaft kan deze laptop worden gebruikt?

Als u al een laptop in bezit heeft die uw kind op school en thuis gaat gebruiken dan moet u rekening houden met het volgende:

  • deze laptop is niet afgestemd op het digitale onderwijs bij De Meerwaarde;

  • de reparatietijd is mogelijk langer, en er wordt geen vervangende laptop aangeboden;

  • de reparatie wordt niet op De Meerwaarde uitgevoerd;

  • er is geen ondersteuning door afdeling ICT bij o.a. software problemen;

  • u dient de software die wordt aangeboden zelf te installeren (MS Office, e.a.).

  • Technische aandachtspunten zijn:

    • Processor
      minimaal Pentium N6000, Core i3 minimaal 10e Generatie, of Ryzen 3 minimaal 3e generatie

    • Werkgeheugen
      minimaal 4GB, 8 GB heeft de voorkeur

    • Opslagcapaciteit
      minimaal 128 GB

    • Wi-Fi
      minimaal  802.11ac (Wi-Fi 5)

Wij adviseren om een laptop te gebruiken die niet ouder is dan 2 jaar en gebruik te maken van een stevige hoes.

11.  Mijn kind krijgt begeleiding voor dyslexie, over hoeveel opslagruimte moet de laptop beschikken om de gescande boeken op te slaan?

De laptop hoeft niet over extra opslagruimte te beschikken. De gescande boeken komen online beschikbaar. 
 


Download HIER de flyer met informatie over de laptops

In deze informatievideo ziet u hoe Signpost een laptopproject precies begeleidt op de school van uw zoon of dochter.