Praktijkonderwijs

Het praktijkonderwijs is een reguliere vorm van voortgezet onderwijs voor leerlingen die hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring hebben.
Het aannamebureau gaat bij plaatsing van leerlingen uit van het schooladvies van de basisschool. Daarnaast dient een basisschool voor praktijkonderwijs een toelaatbaarheidsverklaring aan te vragen bij het samenwerkingsverband. Leerlingen kunnen een toelaatbaarheidsverklaring krijgen als hun IQ tussen 55 en 80 ligt.  Daarbij moet er een leerachterstand van 3 jaar zijn op minimaal twee van de volgende gebieden: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en/of spelling. Leerlingen met een leesniveau lager dan E3 en leerlingen met oppositioneel gedrag kunnen wij niet de begeleiding bieden die nodig is. Zij worden doorverwezen naar een VSO school

Inhoud onderwijs  
Op het praktijkonderwijs krijgen de leerlingen de theorielessen zoveel mogelijk van hun mentor. Eén van de theorielokalen is de vaste thuisbasis van de leerlingen waar zij theorieles krijgen in rekenen, Nederlands, burgerschap, Engels, economie, zelfredzaamheid en beroepsvoorbereiding. Schoolwerk doen we zoveel mogelijk op school, waardoor we nauwelijks tot geen huiswerk meegeven. Soms is er huiswerk om iets te leren voor een toets.
Naast de theorie hebben leerlingen ook praktijkvakken zoals sport, techniek, groen, horeca en CKV. Deze vakken worden gegeven door een vakdocent en vinden plaats in een praktijklokaal. 
Alle leerlingen krijgen op school een kluisje, waarin de tas, telefoon en gymspullen worden opgeborgen. De schoolboeken liggen gewoon in de klas, dus die hoeven niet steeds meegenomen te worden. Voor de start van het schooljaar krijgen de leerlingen een lijstje met benodigdheden die zij aan moeten schaffen en mee nemen naar school. 

Extra begeleiding
Begeleiding wordt door de docent gegeven door middel van bijvoorbeeld extra instructie, coaching, mentorgesprekken, klasgesprekken. Als er een specifieke hulpvraag ligt of er is meer ondersteuning nodig qua onderwijsbehoefte, dan kan de hulp van schoolmaatschappelijk werk, ambulant begeleider, orthopedagoog of onderwijsassistent ingezet worden. 

Stage 
In leerjaar 2 lopen de leerlingen drie keer interne stage om zich te oriënteren op het beroepenveld. Ook worden er soms bedrijfsbezoeken gedaan. In leerjaar 3 lopen zij één dag per week stage bij een regulier bedrijf. Dit is twee keer een half jaar, dus de leerlingen kunnen zich oriënteren op twee beroepen. In leerjaar 4 en 5 kiezen zij een stage die past bij het gekozen uitstroomprofiel. 

Keuzemogelijkheden
Het Praktijkonderwijs een vier, vijf- of zesjarige opleiding, met onderwijs op maat. Binnen Praktijkonderwijs bieden we verschillende profielen aan. In leerjaar 1-3 krijgen de leerlingen alle praktijkvakken, zodat zij zich kunnen oriënteren op een passend uitstroomprofiel. In leerjaar 4 kunnen zij een profiel kiezen. De profielen die bij praktijkonderwijs aangeboden worden, zijn:

  • Horeca en Voedingsindustrie; 
  • Dienstverlening en zorg; 
  • Logistiek; 
  • Mobiliteit;
  • Installatie- en constructietechniek; 
  • Verkoop en Retail; 
  • Techniek; 
  • Plant, dier en groene leefomgeving.

Naast de profielen die leerlingen kunnen kiezen, is er ook een mogelijkheid om via keuzedelen verschillende certificaten te halen zoals VCA, heftruck, HACCP, en EHBO.

Uitstroommogelijkheden
Er zijn bij praktijkonderwijs verschillende uitstroommogelijkheden, afhankelijk van de persoonlijke en cognitieve ontwikkeling van de leerling. Leerlingen hebben de mogelijkheid om het praktijkonderwijs af te sluiten met een Entree-opleiding (MBO-niveau 1). Met dit diploma op zak kunnen ze vervolgens aan de slag op de arbeidsmarkt óf verder leren op MBO niveau 2. Een leerling kan ook uitstromen met een certificaat of diploma Praktijkonderwijs en gaan werken op een passende (beschutte) werkplek. 

Vanuit praktijkonderwijs worden leerlingen begeleid naar passende uitstroom en als zij van school gaan volgen we hen nog twee jaar.

Klik hier voor meer informatie op de website van PrO De Meerwaarde