Veelgestelde vragen door groep 8-ers
Hoe onderhouden jullie contact met ouders?
Contact met thuis is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen op school.
Dat contact is er op verschillende manieren. Veel informatie gaat via de mail. Natuurlijk zijn er waar nodig telefoongesprekken of gesprekken op school. Verder is het ouderportaal heel belangrijk om absentie door te geven en geïnformeerd te blijven over de resultaten.
Hoe coördineren jullie de leerlingenstroom?
Leerlingen starten in een PrO, basis-, kader of GT-klas. Lopende het eerste jaar bekijken we wat de mogelijkheden zijn van de leerling. Een overstap naar een ander niveau is na leerjaar 1 of 2 mogelijk. We willen graag dat de leerlingen op het juiste niveau de school doorloen.
Wat is het verschil tussen basis en kader?
Er is een miniem verschil in het rooster. In basis zijn de klassen kleiner, waardoor er meer mogelijk is in de begeleiding. De boeken in basis zijn anders. Minder tekst en minder moeilijk. Voor veel basisleerlingen is die aanpak helpend. Kaderleerlingen zijn soms meer zelfstandig en kunnen beter organiseren. Leerlingen uit basis stromen door naar MBO-2, leerlingen uit kader stromen door naar MBO-3/4
Hoe weet ik welk profiel bij mij past?
In leerjaar 1 wordt er veel aandacht besteed aan de profielkeuze. Leerlingen volgen wekelijks lessen bij de verschillende profielen om de verschillen te ervaren. Verder wordt de keuze uitgebreid besproken met de mentor (en de ouders). Belangrijk zijn dan vragen als “wie ben ik?” “wat wil ik?” en “wat kan ik?”
Hoe groot zijn de klassen gemiddeld?
Bij Praktijkonderwijs zitten er ongeveer 12-14 leerlingen in een klas.
Bij Basis zitten er ongeveer 16 tot 18 leerlingen in een klas en bij Kader ongeveer 20 tot 24 leerlingen.
Bij GT zitten er ongeveer 26 tot 30 leerlingen in een klas.
Kan ik na PrO ook nog doorleren?
Ja, dat kan! Praktijkonderwijs duurt meestal 4 of 5 jaar. Tijdens de eerste jaren (klas 1-3) werken leerlingen aan theorie en praktijk. Ze ontdekken welke beroepen bij hen passen door middel van (interne) stages.
Aan het einde van klas 3 kiezen leerlingen, in overleg met hun mentor, één van de volgende routes voor de bovenbouw:
1. De praktijkroute: werken na PrO
Kies je voor de praktijkroute? Dan bereiden we je goed voor op werk. Je krijgt begeleiding en coaching naar een passende (beschutte) arbeidsplek. Dankzij je stages bouw je al veel ervaring op. Na leerjaar 4 of 5 stroom je uit naar werk.
2. De entreeroute: doorleren naar MBO
Heb je de potentie om verder te leren? Dan kun je via de entreeroute een MBO 1-diploma halen.
Je:
- werkt aan Nederlands, rekenen, burgerschap en een beroepsprofiel;
- bouwt een portfolio op;
- voert stage-opdrachten uit en legt een Proeve van Bekwaamheid af.
Na twee jaar doe je examen in Nederlands, rekenen en burgerschap. Je eindniveau bepaalt wat je daarna kunt doen:
- Werken: als je tot niveau 1F behaalt.
- Doorleren: naar MBO 2 als je niveau 2 behaalt.
Welke route past bij jou?
De keuze hangt af van jouw wensen, resultaten en het advies van je mentor in klas 3. Samen zorgen we ervoor dat je een route volgt die bij je past!
Heb je een eigen laptop of iPad nodig? Op het VMBO hebben leerlingen allemaal een eigen laptop. Deze wordt dan zowel thuis als op school gebruikt. De laptop is via school aan te schaffen. Bij PrO worden laptops van school gebruikt.
Wat is het verschil tussen GL en TL?
Bij TL doen leerlingen examen in 7 theorievakken. Bij GL doen de leerlingen examen in 6 theorievakken en een beroepsgericht (praktijk) vak. Qua niveau is het verder hetzelfde, het één is niet ‘hoger’ of ‘beter’ dan het ander.
Hoeveel tijd wordt er besteed aan praktijkvakken?
We willen graag praktisch onderwijs bieden. Een wiskundeles kan ook praktisch zijn. Echte doe-lessen zijn bijvoorbeeld Beeldende Vorming, muziek, sport en techniek. In de onderbouw zijn dat ongeveer zeven lessen per week.
Wanneer mag je kiezen voor een profiel?
Aan het einde van leerjaar 1 kies je jouw profiel. Halverwege klas 2 kan je dat nog wijzigen. Eind klas 2 kies je definitief het profiel waar je in klas 3 en 4 mee verder gaat en examen in doet.
Hoe helpen jullie leerlingen die het lastig vinden om te plannen?
Leerlingen die plannen lastig vinden kunnen daar hulp bij krijgen via de mentor.