TECHNIEK

Hybride opleiden & Generatie Z – kansen en uitdagingen

Binnen onze technische opleidingen werken we al veel met hybride leeromgevingen, zoals bij Brink Staalbouw (lassen), de BTO (metaalbewerking), hybride docenten op onze afdelingen en de PON-garage. Deze vorm van leren – deels op school, deels in de praktijk – sluit uitstekend aan bij realistisch en betekenisvol onderwijs.

Tegelijkertijd brengt het werken met Generatie Z nieuwe uitdagingen met zich mee voor zowel docenten als praktijkopleiders. Deze generatie heeft behoefte aan structuur, duidelijke afspraken, eerlijke feedback en een veilig pedagogisch klimaat. In bedrijven ligt de focus vaak op productie en vakmanschap, waardoor pedagogische begeleiding minder vanzelfsprekend is. Dit leidt soms tot miscommunicatie, verschillen in verwachtingen en onzekerheid over rollen en verantwoordelijkheden.

Hoe ga je om met verschillende leerstijlen, tempo’s en de balans tussen opleiden en productie? En wat hebben hybride opleiders nodig om jongeren van nu effectief te begeleiden?

Vanuit deze vragen hebben wij Niek Aikema gevraagd om onze stakeholders mee te nemen in zijn visie op het leren en begeleiden van onze leerlingen uit Generatie Z.