MEERweten - week 15 - 2019

08-04-2019

WEEK 15 - 9 april t/m 15 april 2019

WEEKOPENING

OP WEG NAAR PASEN  
     
 

Wat vieren we met Pasen? Uit onderzoeken blijkt dat steeds minder Nederlanders dat weten..
Pasen is het feest van vergeving en van nieuw leven. Jezus is gekruisigd. Hij droeg de straf voor onze zonden en is na 3 dagen opgestaan uit de dood! Er is nieuw leven voor wie gelooft in Hem!
De komende twee weken lezen we de indrukwekkende geschiedenis van Jezus ’ lijden, Zijn sterven én Zijn opstanding.

 
 

MAANDAG 8 APRIL

Het brood en de beker

Matteus 26: 26-35

DINSDAG 9 APRIL

Jezus bidt in Getsemane

Matteus 26: 36-45

WOENSDAG 10 APRIL

Jezus verraden en in de steek gelaten

Matteus 26: 46-56

DONDERDAG 11 APRIL

Jezus bij de Hogepriester

Matteus 26: 57-67

VRIJDAG 12 APRIL

‘Ik ken Hem niet..’

Matteus 26: 69-75

 

 

AGENDA

 
 

Dinsdag 9 april
Voorlichtingsavond studiekeuze 3e leerjaar PrO

 
 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

INTERNET CHALLENGES  
     
  Internet challenges zijn spelletjes waarin jongeren uitdagingen aangaan. Soms zijn dit uitdagingen die het doel hebben om de wereld te verbeteren zoals de ‘Zwerfie-challenge’ waarbij zwerfafval wordt opgeruimd of de Ice-bucket-challenge waarbij geld werd opgehaald voor ALS-patiënten.

Er zijn ook challenges in omloop die gevaarlijk zijn zoals Cinnamon-challenge waarbij jongeren zichzelf filmen terwijl ze een lepel kaneel zonder water proberen in te slikken. Het is normaal dat jongeren op deze leeftijd experimenteren met allerlei zaken, maar hierdoor kunnen ze ook in aanraking komen met deze gevaarlijke challenges. Het is goed als u alert blijft op de signalen die uw kind laat zien.

Als u wilt weten of uw kind ook weleens geconfronteerd wordt met challenges op internet, dan is het goed om met elkaar in gesprek te gaan. Het is natuurlijk ook leuk om positieve challenges samen te doen. Mocht u zich zorgen maken om uw kind of meer informatie willen, dan kunt u altijd contact opnemen met de mentor van uw kind. We kunnen dan samen kijken welke hulp er nodig is.

 
 

PAASVIERING 2019: SCHULD!?  
     
  Deze paasviering maken we mee hoe John en Mark naar de rechtbank moeten. Ze hebben strafbare dingen gedaan. Dat ze flink in de penarie zitten is in ieder geval duidelijk.

De rechter moet beslissen wat er met hen gaat gebeuren. Wat er precies is gebeurd, en wat dit met Pasen te maken heeft, kom je achter tijdens de paasviering op 17 en 18 april. Tot daar!

 
 

EXPOSITIE PRAKTISCH EXAMEN TEKENEN EN HANDVAARDIGHEID  
     
  Het CPE voor de leerlingen die examen doen in tekenen of handvaardigheid zit er op!
Er is de afgelopen 2 weken ontzettend hard gewerkt aan het examenthema 'identiteit'. In de centrale hal achter de receptie zijn de eindresultaten van dit werkproces tot komende donderdag te bewonderen. Het is een prachtig overzicht van werkstukken met ieder een eigen verhaal. Neem vooral even de tijd om de bijschriften te lezen!
 
 

GALA LEERJAAR 4!! JIJ KOMT TOCH OOK?  
     
  Donderdag 23 mei kun jij in je mooiste jurk met je fantastische kapsel of in je strakke pak en je glimmende schoenen gaan ‘shinen’ op De Meerwaarde. Het gala, een feestje voor alle vierdeklassers! Vanaf 17.00 uur ligt de rode loper uit en staan we klaar om jullie in de meest bijzondere voertuigen te ontvangen.

En je weet het, hoe meer mensen in een voertuig hoe groter de kans op een prijs!! Zoals ieder jaar is er ook dit jaar weer een prijs te verdienen op het onderdeel vervoer. Er wordt gelet op verschillende onderdelen. Het onderdeel ‘originaliteit’ en het onderdeel 'hoeveelheid mensen' zullen doorslaggevend zijn voor een prijs.

DUS: Kom in een zo origineel mogelijk voertuig/vervoermiddel met daarin zoveel mogelijk mensen!!! De prijs gaat naar het vervoermiddel wat op beide onderdelen het hoogste scoort. De ONLINE kaartverkoop start op woensdag 10 april a.s. via De Meerwaarde site.

 
 

BEZOEK VAN KINDERBOEKENSCHRIJFSTER MARTINE LETTERIE  
     
  Schrijfster Martine Letterie komt op 12 april naar de Bibliotheek Barneveld om te vertellen over haar kinderboeken. Ze schreef de afgelopen jaren vele boeken zowel voor volwassenen als voor kinderen. Ook in de collectie van het Leesplein hebben we verschillende boeken van haar, over het thema de 2e wereldoorlog.

Kom luisteren naar haar verhaal en stel je vragen! Op 12 april 2019 ben je welkom vanaf 15:30 tot 16:30 uur in de Bibliotheek Barneveld. Er zijn geen kosten aan verbonden en de toegang tot deze activiteit is gratis. Meld je wel even aan via: educatie@bibliotheekbarneveld.nl

KLIK HIER VOOR MEER INFO >

 
 

BOEKENPRAAT  
     
  JOHAN CRUIJFF
Johan Cruijff: mijn verhaal – in makkelijke taal; een bewerking van de autobiografie Johan Cruijff, geschreven door Jaap de Groot. (D-boek, makkelijk lezen boek, thema: voetbal)

“Op school was ik al snel bekend als ‘de jongen met de bal’. Die nam ik ook mee de klas in. Dan lag hij onder mijn bureau tussen mijn voeten. Soms haalde de meester de bal weg. Want dan maakte ik teveel lawaai. Ik tikte de bal met mijn voeten heen en weer. Soms had ik dat zelf niet eens in de gaten.”

Johan Cruijff ( 1947-2016) was misschien wel de beste voetballer ooit. In ieder geval de beroemdste. In dit boek is de speler met rugnummer 14 zelf aan het woord. Cruijff vertelt over zijn jeugd en familie, over zijn successen en wat er misging. Over zijn tijd als voetballer en zijn tijd als trainer. En vooral over zijn liefde voor voetbal in het algemeen, en Ajax in het bijzonder.

Dit boek is een aanrader voor voetballiefhebbers, ook de techniek komt ruim aan bod. Geschreven in gemakkelijke taal, met korte zinnen en korte overzichtelijke alinea's. Het boek eindigt met een nawoord van zoon Jordi Cruijff.

 
 
 
 

NIEUWS - VAN DE GMR

VACATURE VERVULT  
     
  Door het vertrek en de ontstane vacature van meneer Trouwborst heeft meneer Evers zich kandidaat gesteld.

Omdat er verder geen aanmeldingen waren, kunnen we meneer Evers benoemen als lid van de GMR. We feliciteren meneer Evers en wensen hem veel succes bij zijn werkzaamheden als GMR-lid!

 
 
 
 

NIEUWS - VAN DE EXAMENCOMMISSIE

SE KAART  
     
  Deze week krijgen de ouder(s)/verzorger(s) van de examenkandidaten een brief thuis. Deze brief bevat de zogenoemde SE-kaart (en een kopie daarvan) met daarop de behaalde cijfers van het schoolexamen.

De kopie van de SE-kaart moet ondertekend worden en uiterlijk dinsdag 16 april om 10.00 uur ingeleverd zijn bij de teamleider. We willen zeker weten dat de ingevoerde cijfers kloppen, want de cijfers moeten aangeleverd worden bij DUO. Dat is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het Centraal Examen.

 
 

PRAKTIJKEXAMENS  
     
  Vorige week zijn de praktijkexamens gestart. We hopen dat de examinering op een soepele en rustige manier verloopt.  
 

MOBIELE TELEFOON EN SMARTWATCH  
     
  Het is voor de leerlingen niet toegestaan om bij toetsen of examens een mobiele telefoon bij zich te hebben.

Dit geldt ook voor het dragen van een horloge. Smartwatches zijn tegenwoordig soms niet meer te onderscheiden van een normaal horloge. Daarom geldt: leerlingen mogen geen horloge dragen tijdens toetsen en examens.

 
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

ESCAPEROOM  
     
  “Tijdens de les Nederlands moesten we escaperooms maken met spelling- en grammatica-opdrachten erin verwerkt. Mijn groepje en ik hebben een escaperoom gespeeld van Matthijs, Erik en Thijs. We kregen een walkietalkie waar wij de tijd in de gaten konden houden en waar wij tips mee konden vragen.
Als eerste gingen we dingen zoeken. We hebben onder de tafels gekeken, onder stoelen en in en bovenop alle kasten. We vonden als eerste een handleiding waar alles heel duidelijk in stond. We moesten een kluisje vinden en die hadden we gevonden, maar daar hadden we een sleutel voor nodig. We hadden ook opdrachten gekregen, die gingen we maken. De opdrachten waren heel erg moeilijk. We hebben ze niet allemaal ontrafeld. maar we hadden er wel een paar. We moesten een sleutel zien te vinden voor het kluisje dat we al eerder gevonden hadden. We zochten en we zochten.

Senna, die in mijn groepje zat, vond op een moment een koffertje dat ergens helemaal achter was verstopt. We hadden daar een code voor nodig, dus we gingen weer naar de opdrachten kijken. We probeerden ze weer te maken, maar het leukte maar niet, dus we vroegen om een tip. We pakten de walkietalkie en vroegen naar opdracht 3. Dat was een zin waar je een woordsoort uit moest halen. Dus we kregen het antwoord.

We wisten nu meer, want de andere opdrachten hadden we al ontrafeld. We wisten dat er een code uit kwam, die deden we in het koffertje en hij ging open en er zat een sleutel in. Die deden we in de kluis, er zaten twee nummers in; ‘b’ en ‘j’. We wisten niet goed wat we er mee moesten, dus we legden ze weer neer. We keken verder, we keken onder alle schorten en vonden nieuwe opdrachten daar kwamen letters uit. Maar we vonden deze veel te laat, want we hadden nog maar twee minuten over, dus we gingen het heel erg snel maken, maar we waren niet op tijd. We moesten nog twee opdrachten. We haalden het niet dus, we waren heel erg verdrietig.”

Jarno van de Pol uit klas 2gt7

 
 

VERKEERSDEBAT 2GT7  
     
  “Wij gingen op maandag 25 maart met de hele klas én een klas van het Lodestein-college een verkeersdebat voeren. Dit debat vond plaats in het Schaffelaartheater.

Eerst kregen we een sticker, waarop we onze naam moesten schijven en dan op je shirt moest plakken. Toen iedereen dat gedaan had, moesten we gaan zitten en kregen we uitgelegd wat we moesten doen, maar eerst gingen we nog met z’n allen lunchen. Na het eten gingen we naar een zaal toe. In de zaal hadden ze een kruispunt in het midden liggen en om dat kruispunt stonden stoelen. Aan twee kanten stonden wat meer stoelen, daar mochten wij als leerlingen gaan zitten. Aan de zijkant zat de jury en de mensen die het debat organiseerde. Die mensen zijn van Team Alert, zij organiseren allemaal debatten over verkeer.
We moesten gaan zitten en er lagen bordjes op onze stoelen. Op die bordjes stond aan de ene kant eens en aan de andere kant oneens. We kregen uitgelegd wat we moesten doen en hoe we het debat gingen voeren. We kregen de eerste stelling die was: is het gevaarlijker om met z’n 3e naast elkaar te fietsen dan met z’n 2e? Met de bordjes kon je eens en oneens stemmen, de meeste waren het eens met de stelling. Toen kregen we brillen en met die brillen kon je antwoorden op de stellingen. Bril op was eens en bril af was oneens.
Na de stellingen met de bril kregen we een rekenmachine, we kregen een filmpje te zien en we moesten een code invoeren op de rekenmachine. Na het filmpje had iedereen de code en toen gingen ze vragen wat er raar was in het filmpje. We kregen nog een paar stellingen en toen was het debat klaar. Na het debat kregen we nog wat te drinken en mochten we naar huis.”

Julian Lokhorst uit klas 2gt7

 
 

UTOPIA  
     
  Adnane uit 2 basis maakte deze prachtige tekening. Het thema bij Beeldende vorming is Utopia. Hoe ziet jouw ideale, onmogelijke wereld eruit?  
 

PRO OP BEZOEK BIJ PLANTION  
     
  We zijn met afdeling logistiek en verkoop/retail van het praktijkonderwijs in maart naar Plantion geweest. We kregen daar een rondleiding door het hele bedrijf. Een medewerker vertelde hoe de bloemenveiling werkt en wat vooraf gebeurt. De veilingzaal leek net op de Tweede Kamer. Daarna kregen we een rondleiding door het magazijn en uitleg over het logistieke deel. Dat was vooral interessant voor de leerlingen van logistiek. We hebben een leerzame ochtend gehad.
Myrthe Smeets (PrO, klas Verkoop/retail)
 
 

PRO OP BEZOEK BIJ K-FRESH  
     
  Op 1 april, geen grap, hebben we als Entree Horeca opleiding van de afdeling PrO een werkbezoek gebracht aan K-Fresh (www.K-fresh.nl) in Lunteren. K-Fresh snijdt en verwerkt groenten en fruit tot gebruiksklaar voor de retail, horeca en grootverbruik.

In de rondleiding door het bedrijf zagen we verpakking van 1 ton (1.000 kilo) knolselderij. Ook rode en witte kool in dezelfde grootverpakking. Natuurlijk zagen we vele soorten groenten en fruit. Na de rondleiding hebben we ons voorbereid om mee te werken in dit bedrijf. In de groenten snij keuken zagen we een groot assortiment. Dit uitgebreide assortiment bestaat onder andere uit verschillende slamixen en groente mixen (spaghetti, macaroni, bami, nasi). Daarnaast 3 soorten (soepgroenten julienne, boeren, erwten) en 3 soorten gesneden ui (ringen, blokjes, stift). Bergen paprika’s rood, geel en groen en gesneden in reepjes en blokjes. Bloemkool en broccoli roosjes, appels bewerkt en natuurlijk alle onbewerkte groenten en fruit. We vonden het leuk om dit te zien. We hebben gelet op de voedselveiligheid en hebben gemerkt dat de werkomgeving erg koud is. Ook werden producten vacuümverpakt wat de houdbaarheid vergroot. Ook in de voedselverwerkende industrie is HACCP erg belangrijk. In de nabespreking hebben we ook gesproken over wat je zou kunnen verdienen als medewerker.

Al met al een leerzame groenten- en fruitdag.

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl